„Nie to, kim jesteś pod spodem, tylko to, co robisz cię określa” – Batman: Wszyscy Kłamią
Wszyscy kłamią? „Ooo maczał w tej grze palce dr House!”- pomyślałem, czytając tytuł nowej gry wydawnictwa Portal. Ale ten słynny serialowy lekarz, który zwykł mawiać wspomnianą sentencję, był przecież wielkim pasjonatem zagadek medycznych, więc w sumie nie jest to wcale takie złe skojarzenie! Czy jednak gra sygnowana informacją o użyciu systemu Detektyw i związana z […]
„Przeznaczenie dostarcza nam kanwę naszej przyszłości” – Destinies
Armagedon… Ileż to razy popkultura serwowała nam wizję końca naszych dni? Raz nas zalewa, innym razem przypieka. Tu walnie meteor, tam zbuntowana sztuczna inteligencja przejmie kontrolę nad ludźmi (co, patrząc na poziom zaawansowania chociażby pralek, nie jest znowu aż tak wyssane z palca). Należy jednak pamiętać, że jedną z pierwszych wizji naszych ostatecznych dni zaserwowała […]
„Jeśli nie wiesz dokąd zmierzasz, każda droga Cię tam poprowadzi” – Cooper Island
Cooper Island jest tytułem, który już na pudełku dumnie uznaje się za „kwintesencję gier dla graczy” (czyli, jeśli dobrze rozumiem tę ciekawą polszczyznę, ostateczny krok w rozwoju gier euro dla zaawansowanych planszówkowiczów, będący efektem wyekstrahowania swoistej esencji najlepszych cech gatunku). Nie byłbym więc sobą, jakbym nie powiedział: sprawdzam! Tym bardziej, że nie tylko bardzo lubię […]
„Trochę się to kojarzy ze stanem surowym, ale robimy postępy…” – Nanaki
Myślę, że większość planszowego świata jest zaznajomiona z kanałem Granie w Chmurach. Materiały Piotrka Piechowiaka przyciągnęły wielu odbiorców zarówno ze względu na ciekawe podejście do omawiania planszówek (charakterystyczny podział na materiały ukazujące przykładową partię i recenzję właściwą, przypominający materiały Rahdo), jak i duży entuzjazm połączony z zaangażowaniem w hobby. Widzowie Piotrka, do których sam należę, […]
„Większą część życia spędzamy, śniąc, przede wszystkim na jawie” – Pracownia Snów
Sny od zawsze intrygowały ludzi. Szczegółowo badane są już od XIX wieku, ale zadziwiająco dużo w dalszym ciągu pozostaje kwestią domysłów i sporów. Dla naukowców są to głównie nieuporządkowane sygnały mózgowe i efekty działania hormonów wydzielanych w naszych ciałach występujące w fazie REM. Dla psychoanalityków będzie to swoista manifestacja podświadomych lęków, wspomnień, czy marzeń. Niektórzy […]
„W zmieniającej się gospodarce działanie jest zawsze spekulacją” – Brass: Birmingham
Ponad dekadę temu Martin Wallace stworzył Brassa. Euro na pierwszy rzut oka nie odbiegało przesadnie od innych tytułów ze swojej rodziny, miało jednak niesamowitą głębie i niezaprzeczalną elegancję mechaniki. Toteż gra przez lata dorobiła się pokaźnego grona fanów, do których mogę zaliczyć także siebie. Gdy więc została wyjawiona informacja, że postanowiono stworzyć sequel rozwijający, ale […]
„Piękno jest użyteczne. Daje poczucie zakorzenienia, tworzy osobistą historię” – Minerały
Praca większości autorów gier planszowych zaczyna się od mechaniki. Twórca opracowuje lub adaptuje mechanizmy rządzące rozgrywką w nieco abstrakcyjnym środowisku, używając nierzadko ręcznie przygotowywanych komponentów. Bez jakichkolwiek zbędnych grafik czy opisów świata gry- czysty silnik. Dopiero na nieco późniejszym etapie pojawiają się piękne ilustracje, docelowe żetony, a często także szczegółowo dopracowane figurki. W przypadku Minerałów […]
Bractwo Wybrzeża – dodatek do Time Stories
To już prawie trzy lata odkąd moja drużyna dzielnie wykonuje kolejne misje zlecane przez agencję T.I.M.E. Mimo że okres żółtodziobów mamy już za sobą, to zadania wciąż stanowią wyzwanie. Czy jednak w dalszym ciągu podchodzimy do nich z wigorem i entuzjazmem, czy też w naszą „pracę” zaczęła wkradać się rutyna? Być może kolejna misja pozwoli […]
„Nasze życie jest ciągłą walką” – Kemet
Rynek gier planszowych coraz bardziej się rozpędza. Co roku pojawiają się tysiące tytułów i każdy z nich ma zaledwie moment, by rozkochać w sobie graczy lub przeminąć niezauważenie. Aby zmaksymalizować szansę na powodzenie, graficy często tworzą perełki z warstwy wizualnej produktu, a autorzy rozwijają, łączą i ulepszają mechaniki, starając się doprowadzić je do perfekcji. Czy […]
„Poprawnie sformułowany problem zawiera własne rozwiązanie” – Dziennik 29
„Naukowcy natrafili na ślady obcej cywilizacji. Rozpoczęte przez nich tajne prace wykopaliskowe nie przyniosły żadnych rezultatów przez 28 tygodni. Dopiero w 29. tygodniu wydarzyło się coś nieprzewidzianego. Ekipa badaczy zaginęła – jedyne co po niej pozostało, to ten dziennik…” Brzmi intrygująco? Właśnie w ten sposób zaczyna się historia Dziennika 29– „interaktywnej gry książkowej”, którą FoxGames […]